Lärarnas nyheter
Ballonger och serpentiner. Kakor, popcorn och saft. Lekar och lite bra musik. När Gunilla Möller, it-pedagog och mattelärare på Viktoriaskolan i Örebro, inleder ett nytt område i matten bjuder hon först eleverna på kalas.
– Vi firar att vi startar något nytt. Det är ett sätt att göra matten lustfylld, spännande och intressant men också för att alla har olika sätt att lära, säger hon.
Gunilla Möller utgår från ingredienserna i ett vanligt barnkalas och gör dem matematiska. Och eleverna är gärna med i planeringen, till exempel genom att baka.
Men varje kalasfika måste ha en uppgift. Så var kakorna till exempel rektangulära och triangelformade på kalaset inför området geometri.
När det handlade om bråk använde eleverna appen »make dice«, där man kan skapa en tärning utifrån egna preferenser. Visade tärningen ¼, fick man ta en fjärdedels tugga av kakan, visade den ½ fick man halva.
Att uppskatta vikt och volym passar också bra när man fikar. Liksom att arbeta med statistik: med flera sorters popcorn och pepparkakor kan eleverna rösta vilka som är godast.
– Då fick vi till exempel tillfälle prata om varför en person kan bli 4 procent, berättar Gunilla Möller.
Efter allt fika är det dags för lekar och charader. Gunilla Möller utgår från vanliga kalaslekar och gör om dem. Prova till exempel att göra en charad på meningen "Dela sträckan med tiden så får du hastigheten".
Ulrika Sundström
Fruktsallad – Lägesmått
Ringleken "Fruktsallad" har Gunilla Möller, it-pedagog och mattelärare på Viktoriaskolan i Örebro döpt om till "Lägesmått".
I stället för äpple, banan och apelsin, delas barnen in i grupperna median, typvärde och medelvärde.
Alla elever utom en, som står i mitten, sitter på en stol i ring.
När eleven i mitten ropar ett lägesmått, till exempel "median", ska alla medianer byta plats och eleven som ropat ska försöka få en plats.
Den elev som blir utan plats ropar på nytt, till exempel "typvärde", då byter alla typvärde-elever plats och så vidare.
När eleven i mitten ropar "lägesmått" springer alla elever och byter plats.
– Att leka är ett bra sätt att öva in olika matematiska begrepp. Efter den leken kunde alla elever de tre lägesmåtten till hundra procent, säger Gunilla Möller.
Källa:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar