tisdag, april 30, 2013

En studie av lärares tidsanvändning i Sverige


Lärares tidsanvändning i Sverige kartlagd 

En tredjedel av grundskollärarnas arbetstid används till att undervisa eleverna. En tiondel till att bedöma och dokumentera elevernas utveckling och lika mycket till planering av undervisningen. Viktiga slutsatser i Skolverkets rapport ”Lärarnas yrkesvardag” är att det är angeläget att lärare får förutsättningar att arbeta tillsammans men också att planera och dokumentera sin undervisning.
Skolverket har gjort den största undersökningen hittills av hur svenska grundskollärare använder sin arbetstid. Under vårterminen 2012 förde drygt 3 600 grundskollärare detaljerad dagbok över sin arbetstid under ett dygn. Det är alltså lärarnas egna uppgifter som ligger till grund för resultaten i rapporten.

Resultat:

  • Mest tid används till undervisning
  • Mycket ensamarbete
  • Dokumentationen är viktig för kvalitaten och likvärdigheten i skolan
  • Mer tid till planering och reflektion efterfrågas
  • Grundskollärarnas genomsnittliga arbetsdag = 9 timmar och 40 minuter



Figur: Tiden som används för lärarens arbetsdagTagen från: Lärarnas yrkesvardag, En nationell kartläggning av grundskollärares tidsanvändning (2013, s. 25)


Läs hela rapporten HÄR:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3001

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...